Prije
definiranja pojma menadžmenta nužno je napomenuti da, kada se govori o
menadžmentu da se razlikuju tri pojma koja
se u tom kontekstu koriste, a to su znanstveni menadžment, znanost menadžmenta
i znanost o menadžmentu.
Ipak
odmah na početku ćemo navesti i definiciju. Kako navode Žugaj i Brčić u svojoj
knjizi, menadžment je proces oblikovanja i održavanja okruženja u kojem
pojedinci, radeći zajedno u skupinama, efikasno ostvaruju odabrane ciljeve.
Karakteristike definicije menadžmenta su rad s drugima i pomoću drugih, ciljevi
poduzeća, efikasnost nasuprot efektivnosti, ograničeni resursi i promjenjiva
okolina. Menadžerske poslove možemo promatati kroz dva suprotna stajališta:
Prvo stajalište - menadžerski posao je uvijek isti bez obzira na poduzeće, njegovu
organizaciju, djelatnost i situaciju – posao menadžera se sastoji od niza uloga
i funkcija koje su iste u svim poduzećima;
Drugo stajalište - menadžerski posao se bitno
razlikuje od poduzeća do poduzeća zbog razlika u individualnim karakteristikama,
situacijskim varijablama i organizacijskom kontekstu. 5 glavnih funkcija
menadžmenta su: funkcija planiranja, funkcija organiziranja, kadrovsko
popunjavanje, vođenje i kontroliranje.
Što
treba znati i biti uspješan menažer?
Kako
navodi Žugaj, vještine koji svaki dobar menadžer mora imati su: tehničke,
socijalne, konceptualne vještine i vještine oblikovanja. Tehničke vještine se
odnose na specijalizirana znanja i analitičke sposobnosti u izvršavanju i
realiziranju određenih poslovnih metoda,
procesa i postupaka, a podrazumijevaju dobro poznavanje posla i problema
koji su obuhvaćeni djelokrugom rada menadžera. Socijalne vještine ili
sposobnost rada s ljudima podrazumijevaju uspješno komuniciranje, motiviranje i
vođenje pojedinaca i grupa, izgradnju odnosa suradnje i timskog rada, stvaranje
atmosfere suradnje i sigurnosti, slobode razmišljanja itd. Konceptualne
vještina podrazumijevaju vještinu sagledavanja poduzeća kao cjeline, visoke
međuzavisnosti različitih funkcija i aktivnosti unutar njega, te utjecaj
promjena nastalih u jednoj na ostale organizacijske jedinice (ovo obuhvaća i
sagledavanje povezanosti organizacije s užom i širom okolinom). Vještina
oblikovanja je sposobnost rješavanja problema na način koji će koristiti poduzeću, odnosno vještinu menadžera
da stvori dobru ideju i ponudi praktično i provedivo rješenje problema.
Nema komentara:
Objavi komentar